๐—•๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ ๐—ผ๐—ฝ ๐— ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ฎ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐˜‚๐—ฐ๐˜ ๐—ฉ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฏ๐˜‚๐—ฟ๐—ด: ๐—ฆ๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฐ๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐˜‚๐—ฐ๐˜

Op 13 mei 2022 brak er brand uit op de parkeerplaats van het NS-station Voorburg. Een camper is daarbij volledig uitgebrand onder het Marianneviaduct, gelegen in de A12 Utrechtsebaan binnen het beheersgebied van Rijkswaterstaat West-Nederland-Zuid.

๐—ฆ๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฒ๐—ผ๐—ฝ๐—ป๐—ฎ๐—บ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ฝ๐—ฟ๐˜‚๐—ถ๐—บ๐—ฒ๐—ป ๐—ฝ๐˜‚๐—ถ๐—ป
Direct na het incident werd de IM-afdeling van Vermeulen opgeroepen binnen het prestatiecontract RWS-WNZ om het puin op te ruimen en de veroorzaakte betonschade op te nemen. De schade aan het viaduct werd gezamenlijk opgenomen door experts van RWS-GPO, ingenieursbureau IV-Infra en de BetonOnderhoudsKundige van Brabotech. Ter plaatse werd een eerste inschatting gemaakt van de risico’s op instorten van het viaduct.

๐—ฅ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—น ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐˜ƒ๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐˜‚๐—ฐ๐˜
Uit metingen, duur van de brand, hoeveelheid en diepte van de betonschade, verkleuring van het grind in de beton en beproevingen bleek dat de wapening en voorspanwapening van de liggers van het viaduct aan de onderzijde aanzienlijk verzwakt waren door de hitte van de brand. Doordat de aantasting niet op een zeer kritisch punt in het viaduct was, konden de aangetaste liggers (7 stuks) in maart 2023 gerepareerd worden om de wapening en voorspanning te beschermen tegen roestvorming. Daarnaast moest een groot deel van het viaduct worden gereinigd van roetaanslag. Ook de betonnen pijler met metselwerk was oppervlakkig beschadigd door de brand, waardoor ook dit beton en metselwerk hersteld diende te worden.

Voor ons een klus die ons op het lijf geschreven staat. We hebben het weer goed kunnen opleveren!